Mahshid-op-Malta.reismee.nl

Aanloop, vertrek en aankomst

Rond half september ontving ik een telefoontje; ik was uitgekozen om als stagiair vanaf 10 oktober bij de Nederlandse Ambassade mee te lopen. De dagen en weken na het telefoontje werden gevuld met het regelen van al het papierwerk, afzeggen van de al geplande afspraken en het maken van nieuwe, het opruimen van spullen, shoppen en het ondertussen proberen te werken aan mijn scriptie.Voordat ik het doorhad was het vrijdag 7 oktober, de dag voor mijn vertrek, de laatste dag om te delen met mijn geliefden. Ineens zat ik in het vliegtuig en werd de bestemming omgeroepen. Na even te hebben gesocialiseerd met mijn medepassagiers viel ik als een blok in slaap om in het luchtruim van Malta wakker te worden. Op het vliegveld werd ik vriendelijk ontvangen door Gaetano (de chauffeur van de Ambassade). Even later zat ik op de bank in het appartement wat mijn thuis zou zijn voor de komende 4 maanden. De tranen die ik had geprobeerd voor me te houden op het vliegveld kwamen er uit, eerst een voor een en toen had het niet veel weg van een heuse overstroming. Na (bijna letterlijk) leeg te zijn gelopen ging ik eenstukje wandelen om de buurt te verkennen. Daarnaast wilde ik dolgraag even chatten methet thuisfront.Met mijn laptopje in mijn tas liep ik langsde mooie haven van Valletta. Algauw kwam ik erachter dat er op iedere hoek van de straat onbeveiligd wifi is. Helemaal gelukkig met deze ontdekking rende ik een koffietentje (voor de Iraniers onder ons shirini foroshi) binnen en startte mijn laptop op en ja hoor ik had contact met de buitenwereld (of eerder binnenwereld)!! De dagen daarna bleven en zijn nog steeds moeilijk, maar ik moet toegeven dat het beetje bij beetje begint te wennen. Het appartementje voelt nog steeds aan als een soort vakantiehuis, hopelijk kan ik al snel spreken van ‘mijn huisje' (al is het maar een beetje).

Eerste dagen op kantoor

Op maandagochtend, strak in pak, liep ik naar de ambassade. Deze is gevestigd in een bijzonder mooi gebouw genaamd Whitehall Mansions. Het is van buiten een gebouw met veel historie en van binnen is het helemaal opgeknapt en gemoderniseerd naar de maatstaven van de 21ste eeuw. Heel vriendelijk werd ik ontvangen en rondgeleid. De gehele dag door kwamen alle nieuwe collega's een praatje maken en vragen hoe het ging en of ik iets nodig had. Op het moment van schrijven heb ik mijn tweede werkdag erop zitten dus ik kan nog niet een ‘tevredenheidonderzoek' invullen. Ik kan echter wel zeggen dat ik me zeker niet verveel!

Malta

Van Malta heb ik natuurlijk nog niet veel gezien. Het is een droog land met weinig begroeiing (dus geen uitgestrekte grasvelden, zonnebloem en of lavendelvelden). Het heeft echter wel zijn charmes, kleine steegjes, leuke winkeltjes, vele mooie vergezichten. Ik kan niet wachten om op pad te gaan.

Het contact dat ik tot nu toe heb gehad met de Maltezers is goed bevallen. Ze zijn erg vriendelijk en zijn graag bereid tot het bieden van hulp.

Ik denk dat ik nog heel veel ga leren en ontdekken op malta. Ik houd jullie op de hoogte.

Liefs, Mahshid

Klein Hofmeijer

Liefje, Ik ben super trots op je!! Appartementje ziet er superleuk uit! Daar kunnen we prima kerst vieren :) Kan in ieder geval niet wachten totdat ik je weer zal zien!!!

xxxxx

Faezeh

Salaam Mahshid Jan,

Chetoori khanoomi? Emroez rooze 3 kari hastesh, omidvaram ke bishtar ja oftade bashi wa ehsaase khoobi dashte bashi.
Lezzat bordam az neveshteyie ke gozashty, kheyly tabie hastesh ke ehsaase "ghorbat" dashty/dari, be khodet zaman /forsat bayad bedi ek adat koni. khob baad azinke baham yeksahanbe harf zadim rafty biroon?
Rasty migaam, be jaaye man ham shirni bokhor :)
Saay kon behet khoshbegzare, moraghebe khodet kheylyy baash. Movafaagh bashi ba karat.

Rasty : Apartemanetaam bamazaast! Hala adaat mikoni! :)

xxx

Mahtab

Mahshid joon,
lezzat bordam az neveshtehayat va tajrobehayi ke dashti dar chand rooze aval. Appartementet zibaast, ba shenakhti ke azat daram midoonam ke be zoodi yaa miofti (yadet nare yaade khatereha koni ke hamishe dar safar baham dashtim - motmaenam ba lebas va kif o kafs shoroo kardi ;)) Hava chetore? Shirini rasti chi khordi? Nooshe janet! Roozhaye khoobiro barat arezoo mikonam. Moraghebe khodet bash va dar entezare neveshteha va akshaye jadid hastam! Machmachmach

Kami

Lieve Mahshid,
Wij zijn blij te lezen dat het goed met je gaat en dat je het naar je zin hebt. Veel succes en geniet ervan.
Liefs oom Kami en tante Zohreh

Jacomijn

Hey!! Hoe is het? Wat leuk om de foto's te zien. Heb echt zo'n zin om langs te komen! Balen dat je, je zo rot voelde zaterdag. Hoe gaat het nu? Hoe was je eerste week? Nog leuke dingen dit weekend gedaan? Liefs! Jaco

Mahshid

Hey lieve Jaco het gaat veel beter. Ben wat meer gewend geraakt aan Malta en heb ook iets minder last van heimwee. Afgelopen week heb ik mijn buurt plus de paar dorpjes eromheen bezocht en vooral gewerkt. Morgen komt alex dan gaan we wat meer van het eiland ontdekken. Houd je op de hoogte! Hoe is het verder met jou? Ik kan ook niet wachten totdat jullie komen!! xxx