Mahshid-op-Malta.reismee.nl

Uitjes

De afgelopen paar weken hebben jullie via de weblog niets van mij gehoord of gezien. Dit betekend echter niet dat ik niets heb ondernomen. Zowel tijdens de werkuren als in mijn privé tijd heb ik leuke dingen mogen meemaken. Zo was de ambassadeur (met enkele stafleden) uitgenodigd voor een lunch op een marineschip die hier aangemeerd was. Dat ik mee mocht vond ik helemaal geweldig, want een kans om eens rond te kijken op een marineschip en gesprek aan te gaan met de Kapitein en de Luitenants zou ik misschien nooit meer krijgen. Eenmaal op de dag zelf was ik een beetje zenuwachtig omdat ik het protocol bij dit soort bezoeken niet ken. In de auto kreeg ik van de ambassadeur nog wat uitleg over de gang van zaken en tips. Bij het uitstappen en het betreden van het schip door de ambassadeur werd op een fluit geblazen. Tijdens het lopen over de brug naar het schip kon ik alleen maar aan twee dingen denken, niet vallen (had hakken aan, geen goed idee) en volg de ambassadeur (om af te kijken wat ik hoorde te doen). We werden echter zo hartelijk ontvangen dat ik me al snel op mijn gemak voelde tussen de echt Nederlandse mariniers (lang en brede schouders). Van de lunch had ik niet veel meer verwacht dan enkele lekkere broodjes. Eenmaal aan boord kwamen we er achter dat de kok een heerlijke 4-gangen lunch had bereid in een piepkleine keuken. Die dag heb ik veel geleerd. Ik was en ben nog steeds verbaast over (onder de indruk van) de manier van leven, de verhalen en het schip zelf. Wat een helden zijn het toch ook! Embassy on Adventure Een maal per jaar gaat de ambassade er een dag op uit. Dit jaar mocht ik samen met een collega deze dag organiseren. In de ochtend zijn we richting Gozo gegaan (ander eiland van Malta) om daar tijdens een Quad tour ons uit te leven. De week voor ons uitje was het voor Maltese begrippen slecht weer geweest en de voorspellingen waren zeer slecht. De goden waren ons echter goedgezind want vrijdag 11/11/11 was het fantastisch weer, zonnig en warm. De tour bracht ons langs historische plekken en adembenemende uitzichten. Op een Quad rijden is nog niet zo makkelijk als dat het lijkt dus zo nu dan hadden we ook best spannende momenten (vooral toen ik achter het stuur ;)). Gelukkig stapte iedereen na een paar uur heelhuids op de boot terug naar Malta. Eenmaal op Malta konden we bijkomen tijdens een heerlijke high tea (eerder een high wine) bij de Radison Blu – Golden Sands hotel waar je vanuit het terras prachtig uitzicht hebt over een baai. Blue Grotto Malta kent een aantal must sees, waarvan ook de Blue Grotto. Dit is een natuurlijke rotsformatie ontstaan door de stroming en golfslag in zee waardoor een deel van het zandsteen in de zeewater is opgelost of uit de kliffen is weggeslepen. De bodem van de grotten hebben een witte zandkleurige kleur, waardoor zonlicht wordt weerkaatst. Het licht wordt gebroken door verschillende kleuren, de meeste kleuren worden door het water geabsorbeerd behalve de blauwe kleur. De blauwe gloed die er ontstaat geeft een mooi effect in grotten. Mij was verteld dat je naar de blauwe grotten moest gaan wanneer de zee kalm is en het weer goed. Afgelopen zaterdag was het lekker zonnig, weinig wind en de zee zag er kalm uit. Dus besloten we (Jacomijn, Wilbert, Alexander en ik) dat dit een mooie dag was om de blauwe grotten te bezoeken. Wij leken op het gebied van de zeevaart hadden er niet echt rekening mee gehouden dat het ondanks het mooie weer toch bijna eind november is en dat de zee niet zo kalm is als bijvoorbeeld in een zomermaand. Eenmaal op een vissersbootje (die er prachtig uitzag) bleek dat de zee helemaal niet zo rustig was. De boot leek soms bijna geheel horizontaal op één zijde te varen. Omslaan was dus in mijn optiek mogelijk, zwemmen echter zou bijna onmogelijk zijn door stroming en redelijk hoge golven. Het fantastische uitzicht op de kliffen waar het water met hoge kracht tegen aansloeg maakte mij niet geruster. Gelukkig was de zee in de grotten zelf een stuk kalmer. Al met al was het een leuke ervaring en zeker de momenten van angst waard. Dingli Cliffs Een andere must see betreft de kliffen van Dingli. Het gaat om een 12 km lange muur van kliffen. In het verleden boden de kliffen een natuurlijke bescherming tegen vijanden. De kliffen zelf zien er indrukwekkend uit, de rust die er heerst is heerlijk. Er waait een briesje, waardoor je er lekker kan uitwaaien. En vanaf de kliffen heb je natuurlijk fantastisch uitzicht over de zee en het onbewoonde eiland Filfla. Ik heb foto’s van al deze gebeurtenissen en belevenissen geupload! Veel kijk plezier ;) Liefs, Mahshid

Reacties

Reacties

hermine

hoi Mahshid, ik heb van je verhaal genoten en van de mooie foto's. geniet ervan groetjes xxx

Omid From Jakarta

Leuke verhalen. Gaaf!

Zohreh en kami

Met veel plezier weer gelezen, mooie verhalen ga zo door.
Byebye

Mahtab

Heb weer met plezier je verhalen gelezen! Ontzettend leuk! Ik ga meteen de foto's bekijken, weet ik wat me te wachten staat, hihi! x

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!